Belajar Cakap Sabah. =D

Oleh: Nuralim Mohd. Talawi


     Entah sampai bila bosan nak menyerang diri ini. Setiap kali dia datang, mesti aku macam ni. Masuk bilik, buka laptop dan mula menaip.



“BOSAN, pergi kau dari sini, tak habis-habis nak kacau aku. Kau bukan tak tahu yang aku tak suka kat kau. Buat apa lagi datang tempat aku?? Nyah kau dari sini…pergi!!!”


...krik...krik...krik...
(bunyi cengkerik)

Ada apa dengan post kali ini??

“ada apa bha dengan post kali ini?”


Kadang-kadang aku terhibur melihat kawan-kawan berusaha untuk berinteraksi dengan aku dalam bahasa Sabah walaupun aku tidak berdialek Sabah dengan kawan-kawan aku. Perkataan ‘bah’ @ ’bha’ sering menjadi mangsa. Ish..ish..ish..kesian ‘bha’.

So, what do you expect from me tonight?? Do you want to learn to speak like Sabahan??

Haha..jom, kita belajar cakap Sabah. 

Hmm..bila la aku nak tawan puncak Kinabalu ni???


The 1st word is ‘bha’. Have you ever thought how to use it properly? Sebenarnya, banyak sangat fungsi dan penggunaan perkataan ‘bha’ ni. Mungkin boleh juga aku kata ‘bha’ ni perkataan serbaguna.  Antaranya…

1 – digunakan di bahagian hadapan untuk menyatakan persetujuan (lebih kepada ‘ok’). Contohnya…

bha, kau tunggu aku di sana”
bha, nanti kalau kau sampai bagitau aku”
bha, esok la kamu datang ya”

2 – digunakan di bahagian pertengahan ayat. Hmm..yang ni bergantung dengan mood…
(yang ni dalam situasi memerlukan@meminta untuk sesuatu@ seolah memujuk)

“minta maaflah, sebab aku terlampau tension bha tadi”


“aku makan bha sekarang ni. Nanti kalau aku mau sampai sudah, aku miss call”

Kalau di KL, lebih kurang macam ni la bunyinya…

“aku tengah makan la sekarang ni. Jap lagi aku sampai, aku miss call”

3 – kadang-kadang boleh juga guna kat belakang. Yang ini biasanya diguna bila mood yang kurang baik, mungkin lebih kepada menyatakan keletihan.

(contoh situasi..)

Si A tak dapat selesaikan soalan yang sama berulang kali, lalu si B dengan letih dan sedikit tensionnya,

“macam gini bha...(pot pet pot pet)..tu pun tak dapat..”


4 - digunakan sebagai penyeri bahasa...


"betul la bha ni" = "betul lah ni"


:: akan ditambah dari semasa ke semasa (kalau rajin) ::n_n

***
The 2nd word is ‘ndak’...

Seorang guru perempuan dari semenanjung baharu sahaja posting kat Sabah bertanya kepada anak muridnya yang pure Sabah sebelum tamat kelas...

“Sazali, kamu ada nak tanya apa-apa tak?”

Ndak la cikgu”

“ok, silakan”

Si anak murid pelik dan tertanya-tanya.

“Sazali, tadi kamu kata nak tanya sesuatu”

Ndak la cikgu”

“Ok, silakan”

Si anak murid bertambah pelik. Guru tadi menunggu sehingga muridnya berdiri dan bertanya. Setelah lebih 5 minit, anak muridnya tetap tidak bertanya, guru itu terus bengang dan keluar kelas kerana dia rasa seolah-olah dipermainkan oleh anak muridnya.

Si anak murid berasa serba salah. Balik dari sekolah, dia datang kepada seniornya yang berasal dari semenanjung dan menceritakan dari A-Z tentang apa yang dah berlaku. Senior itu tergelak mendengar cerita itu dan meminta juniornya untuk meminta maaf atas apa yang dah berlaku kepada guru baharu itu. Oleh sebab terlalu segan, si anak murid tadi memutuskan untuk menulis surat memohon kemaafan.

Keesokan harinya, setibanya guru itu dari mesyuarat dan masuk ke biliknya, dia mendapati ada sepucuk surat yang dilipat kemas di atas mejanya. Lalu dibuka dan dibacanya dengan teliti…


Usai membaca surat itu, guru itu tersenyum sendirian memikirkan peristiwa semalam.n_n

...semoga dapat belajar sesuatu yang baharu...

...wallahu a'lam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan